Gruzie, perla Kavkazu, je země, která nabízí nepřeberné množství krás, od majestátních hor přes malebné vesnice až po pulsující města. Její bohatá historie, kultura a srdečná pohostinnost láká cestovatele z celého světa. Moje cesta vedla skrze nádhernou krajinu této fascinující země, kde se tradice prolínají s moderními vlivy. Nezůstal jsem však jen v Gruzii; na jeden den jsem zavítal také do sousední Arménie, země s hlubokými křesťanskými kořeny a úchvatnou přírodou.

V tomto cestopisu se podělím o své zážitky, tipy na nejlepší místa k návštěvě a lokální gastronomické skvosty. Připravte se na dobrodružství plné úžasných výhledů, starobylých klášterů, chutných pokrmů a nezapomenutelných momentů, které vám přiblíží kouzlo Kavkazu.

OBSAH ČLÁNKU
Den první - odlet do Tbilsi
Den druhý - výlet na sever
Den třetí - výlet do Gori
Den čtvrtý až šestý - Na víkend do Mestie
Kolik co stálo

DOPORUČUJI NA VAŠE CESTY

Bezpečné platby ve světě

Den první – odlet do Tbilisi

Moje dobrodružství začíná odletem z Prahy v pondělí 17. června v 19:45 hod. se společností LOT. Po dvouhodinovém přestupu ve Varšavě, kde jsem si dal krátký odpočinek a občerstvení, pokračuji na let do Tbilisi. Letadlo odlétá s menším zpožděním a po několika hodinách nad Evropou přistávám v Tbilisi kolem 4:30 ráno.

Pasová kontrola je dlouhá a únavná, ale konečně procházím a cítím úlevu, že jsem dorazil. Vyzvedávám kufr a místo autobusové linky za 2 GEL volím pohodlnější a rychlejší cestu přes Bolt za 25,70 GEL do hotelu.

Hotel Diuma, kde mám rezervaci přes Booking.com, je v centru města. Nechávám zde zavazadla a vydávám se na ranní průzkum Tbilisi. Po snídani v místní kavárně, kde jsem si dal vaječnou omeletu, se schovávám před horkem v národním muzeu. Klimatizované prostory a fascinující exponáty jsou ideální únik od venkovního žáru.

Po muzeu se konečně dostávám na hotel, kde si užívám zaslouženou sprchu a odpočinek. První den v Tbilisi byl plný nových dojmů, a tak se těším na další dobrodružství, která mě v této úžasné zemi čekají.

Den druhý – výlet na sever

Na dnešní den mám objednaný zájezd na sever. V 9 ráno se scházím na domluveném místě, kde mě čeká přistavená dodávka. Naší skupinu tvoří celkem 15 cestovatelů z různých koutů světa.

První zastávka – Pevnost Ananuri

Prohlídka středověké pevnosti s úchvatnými výhledy.

Druhá zastávka – oběd v místní restauraci

Jako celá skupina máme předem rezervovanou terasu v restauraci. Dávám si Ojakhuri (pečené vepřové s bramborami) a gruzinské pivo.

Třetí zastávka – Návštěva včelaře

Již se nacházíme v horách a navštěvujeme místního včelaře. Ten nám dává ochutnat několik ruhů svých medů a také čaču (místní pálenku).

Čtvrtá zastávka – Město Stepancminda

Na velkém parkovišti přestupujeme z naší dodávky do přistavených SUV (Mitsubishi Delica s řízením vpravo – těch je v Gruzii opravdu mnoho) a následuje výjezd serpentinami ke Kostelu Nejsvětější Trojice s úchvatnými výhledy.

Pátá zastávka – Salty Springs

Návštěva přírodních slaných pramenů.

Šestá zastávka – Pomník přátelství mezi SSSR a Gruzií

Betonový památník z roku 1983 s výhledem na Ďáblovo údolí.

Sedmá zastávka – Soutok bílé a černé řeky

Fascinující přírodní úkaz, kde se setkávají dvě odlišně zbarvené řeky.

Osmá zastávka – Vodní nádrž Zhinvali

Pohled na klidnou vodní plochu obklopenou horami – je zde zákaz koupání, jedná se totiž o zásobárnu pitné vody pro Tbilisi.

Den třetí – výlet do Gori

Dnes mám opět zaplacený výlet s průvodcem, tentokrát do několika významných míst: rodného města Stalina, skalního města Uplisciche, katedrály Sveticchoveli ve městě Mtskheta a výjezd ke klášteru Džvari.

První zastávka – Skalní město Uplisciche

Prozkoumání starobylého skalního města s fascinujícími jeskynními strukturami, chrámy a nádhernými výhledy na okolní krajinu. Vše s podrobným výkladem naší průvodkyně Niny, který doslova překládal přihlížející český průvodce svému zájezdu.

Druhá zastávka – Oběd

Po prohlídce Uplisciche následuje přesun do nedalekého města Gori, kde si dopřáváme oběd v místní restauraci a ochutnáváme tradiční gruzínské pokrmy.

Třetí zastávka – Stalinovo muzeum

Návštěva rodného města Stalina, včetně prohlídky jeho rodného domu a muzea, plného artefaktů a zajímavostí z jeho života. K vidění byl i osobní železniční vagon tehdejšího diktátora.

Čtvrtá zastávka – Katedrála Sveticchoveli

Z Gori se po dálnici přesouváme do města Mtskheta, významného historického a duchovního místa Gruzie. Navštěvujeme Katedrálu Sveticchoveli a historické centrum města.

Pátá zastávka – Klášter Džvari

Jako poslední zastávka dnešního výletu je výjezd ke klášteru Džvari, který se nachází na vrcholu kopce s úžasnými výhledy na soutok řek a město Mtskheta.

Den čtvrtý až šestý – Na víkend do Mestie

Je pátek 21. června a já mám zakoupenou zpáteční letenku do horského města Mestia. Let není z hlavního letiště v Tbilisi, ale z malého regionálního letiště v Natakhtari. V ceně letenky je zahrnutý transfer na toto letiště, takže již v 7 ráno čekám na místě určení na vyzvednutí.

Na tento let se těším ze dvou důvodů: letí se malým českým letadlem L-410 a přelet nad horami slibuje nádherné výhledy. Let trvá přibližně 50 minut a kolem jedenácté dopoledne přistávám v Mestii. Letiště je tak malé, že během několika minut jsem venku a mohu se pěšky vydat do města.

Po ubytování v útulném penzionu se vydávám prozkoumat město. Navštívím místní Svaneti Museum of History and Ethnography, kde se ponořím do fascinující historie a kultury Svanů. Výstavy plné starobylých artefaktů, tradičních krojů a nástrojů mi ukazují bohatou kulturní minulost tohoto regionu.

Poté se vydávám nad město, abych pořídil nějaké fotografie krásné horské krajiny. K večeru nakupuji zásoby na druhý den a stavím se na náměstí na večeři, kde si objednám vynikající polévku a knedlíčky Khinkali.

Korduli Lakes

Ráno vstávám brzy a dopřávám si bohatou snídani od mé milé paní domácí. V letadle jsem se seznámil s Holanďanem Rutgerem a dohodli jsme se, že dnes společně podnikneme výstup na jezera Koruldi. Scházíme se na náměstí v 9:30 a hledáme taxi, které nás vyveze nad město k Mestia Cross. Po krátkém smlouvání nám třetí řidič nabídne rozumnou cenu 50 GEL za osobu, a tak vyrážíme. Opět se jedná o Mitsubishi Delica. Jízda trvá přibližně 30 minut a od kříže už pokračujeme po svých a neustále stoupáme.

Výstup nám zabere přibližně hodinu a půl. Pokoušíme se zdolat výškový bod 3000 metrů nad mořem, ale velká vrstva sněhu nám to neumožní. Vracíme se tedy zpátky k jezerům, kde si dáváme obědovou pauzu a nabíráme síly na sestup do Mestie. Cestou dolů nás potkává řidič z rána a nabízí, že nás zadarmo sveze k první hospodě. To neodmítáme a užíváme si off-road jízdu. V hospodě si neodpustím vychlazené pivo a pak pokračujeme dál.

Sestup od kříže do města je velmi náročný, ale zvládáme jej. Pospíchám na ubytování, protože dnes hraje náš tým na mistrovství Evropy proti Gruzii. Domluvil jsem se s českým párem, který jsem potkal u jezer, že půjdeme společně do restaurace zápas sledovat.